کد مطلب:95652 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:97

خطبه 155-خطاب به مردم بصره












[صفحه 383]

با اهل بصره روزی كه فتنه ها آغاز شوند، كسانی كه در فرمان خدا هستند خود را برای اجرای اوامر الهی آماده می سازند و شما اهل بصره اگر در مقام اطاعت از خدا و رسول خدا برآئید. من با یاری خدا شما را از راههای بسیار سخت عبور خواهم داد و به بهشت خواهم برد اما اگر خدای را انكار كنید و از آنچه كرده اید باز نایستید روزگار سخت و پرفتنه شما را احاطه خواهد كرد و روزگارتان در تلخی خواهد گذشت. زنی را كه سستی و رخوت در خود و اندیشه زمانه در میان گرفته و كینه و عداوت را در سینه اش به جوش آورده آن چنان كه شما را دشمنی با من خوانده و خون عثمان را از من مطالبه می كند و قصد دارد حكومت را بدست طلحه و زبیر بسپارد. با این حال او چون یك روز همسر رسول خدا بوده او را احترام می كنم و كیفر او را به روز جزا وامی گذارم.

[صفحه 383]

درباره ایمان روشن ترین راه، راه راست و پر نورترین چراغها، چراغ ایمان است و راهی كه چنین روشن می گردد. رهروش را به بی راه نمی برد. و كسی كه ایمان را در خود می شناسد. جز راه راست، راهی نمی رود. و جز رفتار شایسته كرداری بر خود نمی پسندد. كه اخلاق پسندیده سبب هدایت انسان به نهایت پاكی و ایمان است و ایمان است كه باعث تكامل علم می گردد. همچنان كه آگاهی به بی ثباتی جهان و واقعیت مرگ، سبب توجه به آخرت خواهد شد.

[صفحه 383]

درباره قیامت مرگ پایان بر آغاز است و طومار هستی را به آخر می برد... به بهشت دوزخ فكر كنید كه بهشت جای پرهیزكاران و دوزخ نصیب گمراهان است و چون روز موعود رسید مرده ها از گور خویش برمی خیزند و به آخرین میعاگاه خود می روند در روز موعود، نه بهشتیان به دوزخ می روند و نه دوزخیان را به بهشت راهیست. هر كس در سرای خویش می ماند. دو صفت نیك امر به معروف و نهی از منكر دو صفت پسندیده و موجب رضای خداست هر كس بدان باور داشته و عمل نماید روزی اش كم نمی گردد و مرگ زودرس نخواهد داشت. پس بر شماست كه بر كتاب خدا كه روشنایی باطن و شفای دردهای درونی است روی آورید. قرآن سیراب كننده تشنگانی است كه عطش معرفت دارند و وسیله رستگاری پویندگان راه حقیقت است پیروان قرآن از سقوط در دریای گناه مصون می مانند و از عذاب خداوندی در امانند كجی و انحراف ندارند به باطل میلی نمی كنند در حقایق تردید نمی برند، از شنیدن آیات قرآنی خسته نمی شوند و خود كهنه و فرسوده نمی شوند. قرآن كتاب حقیقت است و هیچ سخن نادرستی در آن نیست و هر كس از آن روی برگیرد حقیقت از او روی برمی گیرد و هر كس بدان روی آورد بدرجات عالیه می رسد.


صفحه 383، 383، 383.